dijous, d’abril 21

Butlleti 17 04 2011

LA REALITAT DE LES TAXES I ELS IMPOSTOS

En aquestes línies volem deixar palès quin ha estat el paper de cada força política en referència dels impostos municipals. Mentre que uns hem mantingut la nostra posició tant en el govern com en l’oposició altres “Donde dije digo, digo Diego”. Tan sols cal agafar els rebuts dels diferents anys per comprovar, quins han estat els increments o rebaixes en els impostos i qui els ha promogut, o llegir les actes dels diferents Plens per veure els canvis de criteri en funció de quina és la cadira on s’asseuen.

En data 2 de novembre de 2010 el GOOB-FIC i PSC varen presentar al ple l'aprovació de les taxes i impostos per exercici Pressupostari del 2011. Es proposava la congelació de les Taxes i els impostos i la rebaixa del 0,8 % al 0,7 % el percentatge aplicat en l’impost de l’IBI.

Aquesta proposta va ser votada en contra per majoria ( 2 CIU- 2 UPO i 1 trànsfuga) . Això implicava el manteniment dels impostos de l’any anterior. Per tant, legalment s’havia d’aplicar el 0,80 %, al quedar prorrogats els impostos i taxes de l’any 2010 i amb l’ augment del tipus impositiu dels habitatges implicava un fort increment del IBI.

Finalitzat aquest Ple , l'equip de govern analitzà la situació, comprovant que això afecta negativament a tot el poble d'Olesa ja que es mantenen els impostos del 2010 i això suposa una carrega per les economies familiars.

Amb la voluntat que aquesta situació no afectés negativament al contribuent l’equip de govern estudià diferents opcions i fixà, mitjançant una nova proposta i la convocatòria d’un ple extraordinari per el cap de tres dies amb aquest com a únic punt.

Aquesta segona proposta incloïa una major reducció del Impost del IBI, passant del 0’70% al 0’63%, tota vegada que amb la gestió i negociació, entre d’altres, del nou contracte del servei de neteja es reduïa el dèficit produït per la rebaixa d’ingressos per impostos. Aquesta va ser aprovada per unanimitat per tots els grups.

Per refrescar la memòria a aquells que es volen penjar medalles, volem recordar-los quina va ser la seva actuació, i quines van ser les seves propostes quan tenien la responsabilitat de govern:

Les Taxes i Impostos per l’any 2008 es varen incrementar gràcies al vots de CIU, UPO i PSC, en la intervenció de la Sra. Valentina en el Ple del 6/11/07 comença dient que, “en el tema del IBI que es la ordenanza núm. 1 mantenemos el tipo impositivo porqué estamos en una Ponencia de Revisión Catastral teniendo en cuenta esta nueva valoración permitirá una mayor recaudación del impuesto. ...”, tota una declaració d’intencions.

El GOOB-FIC va votar en contra d’aquesta proposta.



Les Taxes i Impostos per l’any 2009 : Ja en el Ple de 4/11/8 el GOOB-FIC plantejava que “ tenint en compte l’actual situació de crisis que, sens cap mena de dubte, afecta a una bona part dels nostres convilatans i convilatanes, manifestem el nostre desacord amb els augments que es proposen, doncs entenem que una proposta justa, adequada als moments presents, seria la congelació de tots els impostos d’aquest Ajuntament. I demanàvem per l’exercici 2009, les mateixes taxes vigents en l’exercici 2008.”

En resposta a la nostra proposta la Sra. Valentina ens respon que, “que más quisiéramos. Todas las figuras impositivas, presentan un aumento del 4% .... “

En el caso del IBI, hemos intentado definir el tipo impositivo, en una correlación con el incremento de la base liquidable del impuesto. Todos conocéis que irá creciendo, por diferencia hasta alcanzar la base imponible de la finca objeto del impuesto y hasta el año 10 de su revisión. En él hemos pasado de un 0,90% a un 0,83% confiando que el ajuste anual de este tipo impositivo, beneficie a los ciudadanos con una menor presión fiscal y le compense el aumento de las tasas.”

Van apujar els impostos gràcies als vots de CIU, UPO i PSC. El GOOB-FIC va votar en contra. GOOB-FIC

Les Taxes i Impostos per l’any 2010: Per primer cop es varen congelar les Taxes i els Impostos Municipals. En el cas concret de l’ IBI es va rebaixar del 0,83 al 0,80 el percentatge aplicat per aquest Ajuntament, si bé l’increment del tipus impositiu va representar un increment en el rebut. Aquest fet fou possible amb els vots a favor del GOOB-FIC i UPO.



PEDRERA



Finalment el Tribunal Suprem màxim òrgan jurídic ens ha donat la raó. Aquest Tribunal ha dictaminat en contra del recurs contenciós administratiu i el recurs de cassació presentat per l’empresa COPCISA per obtenir els drets d’explotació d’una pedrera al municipi d’Olesa. Finalitza d’aquesta manera un llarg procés iniciat per el “GOOB –FIC” l’any 1995

Recordem que aquesta empresa va presentar l’any 2003 un nou projecte per tal d’obrir una nova pedrera a la serra de l’Ordal. Aquesta proposta rebutjada per una gran majoria dels veïns va provocar que el GOOB –FIC juntament amb la majoria d’entitats i associacions així com veïns a títol individual van presentar un seguit d’al•legacions en contra del projecte de restauració i ens vàrem personar davant d’un contenciós administratiu per tal d’evitar la constitució d’aquesta pedrera. El cost d’aquest contenciós va ser de 3.000 € que van ser sufragats per les entitats i veïns.

En data 4 de desembre del 2003 el GOOB –FIC va promoure la presentació d’una moció de presentació d’al•legacions davant la Generalitat de Catalunya i així definir el posicionament d’aquest Ajuntament amb la pedrera. Aquesta moció encapçalada per GOOB-FIC, PSC-PM i ERC va ser aprovada amb els vots a favor del GOOB-FIC, PSC-PM i ERC i els vots en contra de CIU i PP.

El 5 d’Agost del 2005 novament el GOOB-FIC juntament amb PSC-PM i ERC van presentar un altra moció per tal que l’ajuntament de Bonesvalls es persones en el contenciós administratiu del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya. Aquesta moció es va aprovar amb els vots a favor del GOOB-FIC, PSC-PM i ERC i novament els vots en contra de CIU i PP.

El “GOOB-FIC” tot i no tenir el suport de l’Ajuntament, ni cap de les forces polítiques presents en el Consistori, es va personar davant del recurs de cassació del Tribunal Suprem. Cal remarcar que el “GOOB-FIC” ho va fer juntament amb les entitats, associacions en contra d’aquest recurs de cassació.

Des del “GOOB-FIC” volem agrair a totes les entitats, associacions i veïns, la seva aportació i el seu total suport demostrat durant aquest llarg procés en el que finalment s’ha tancat la porta a la possible ubicació d’aquesta pedrera en el nostre municipi.



CARRER DIPUTACIÓ

La primera noticia documental que es té del carrer Diputació és del 29 de desembre de 2006, on un informe dels Serveis Tècnics Municipals diu que s’han d’aturar els abocaments de terres, que es venen produint, per manca del projecte corresponent. En aquest moment s’inicia un expedient de disciplina urbanística confirmat per els decrets d’Alcaldia nº 42/07 del 20/02/07 i 119/07 del 15/05/07 signats per aleshores alcalde Sr. Pere Pi. És curiós que el aleshores regidor d’Urbanisme Sr. José Manuel Bernal escrigui en un Web del municipi que “Aprovechando que en Navidad estaba fuera, los técnicos hicieron el informe y obligaron al Alcalde a paralizar la obra. Cuando llegué y ví lo ocurrido, yo personalmente negocié con ADEC, dimos entrada al proyecto” si bé el informe tècnic es del desembre els decrets són de febrer i maig, costa de creure que els tècnics obliguessin a l’Alcalde a fer quelcom quan hi ha diferencia de 5 mesos entre l’informe i l’últim decret. Aquest expedient es va declarar caducat en la junta de Govern de 10/10/2007 a proposta del Regidor d’Urbanisme Sr. Carlos Vico

Paral•lelament en el expedient 3/08 veiem com el 11/01/2007 es presenta un projecte de adequació del carrer Diputació, i el juny de 2008 s’envia un nou projecte a l’ACA. Aquest expedient conclou amb la denegació, per part de l’ACA, d’aquest projecte, fet notificat a l’Ajuntament en l’ofici de 29 de gener de 2010

A tot això el 28 de març de 2008 es va presentar al Ple una Proposta de conveni entre l’Ajuntament i l’empresa BUILDING FACTORY SA , que es va aprovar amb els vots favorables de CIU, UPO i PSC, aquest conveni al no ajustar-se a la realitat i després d’un informe de Secretaria que el declarava il•legal, es presentà a la Comissió Jurídica Assessora de la Generalitat de Catalunya perquè en dictamines la seva legalitat o no. L’informe rebut posteriorment declarava nul de ple dret aquest conveni i la seva aprovació en el plenari esmentat.

El GOOB-FIC en el moment de la seva incorporació al Govern d’aquest Ajuntament, vàrem sol•licitar, a l’arquitecte municipal, un informe de l’estat d’aquest carrer Diputació.

La Junta de Govern decideix incoar un expedient de protecció de la legalitat urbanística per tal de resoldre la situació d’aquestes obres. Contra aquest expedient l’empresa “BUILDING FACTORY, S.A.” presentà un Contenciós Administratiu, tràmit en el que en aquest moment, es troba la resolució d’aquest expedient.

Com a fets curiosos, cal que conegueu que el projecte “Proposta d’endegament i millora de la riera tram c/ Diputació i c/ Olesa de Bonesvalls“ té un pressupost d’execució de 6.338.920,82€ si, no anem errats, per un import de més de 6 milions de euros.

No consta que cap òrgan de govern de l’Ajuntament ni la Junta de Govern ni el Ple hagin encarregat la redacció d’aquest projecte. Que per import esta subjecte a la llei de contractes.

Aquest projecte està signat per l’arquitecte Sr. Antonio Aguirizabal i el geòleg. Sr. Luis Fructuoso

Cal remarcar la coincidència de que aquest mateix geòleg informarà en el projecte del Pla de Sabinar.

I per finalitzar ens voldríem plantejar

- Qui es el que ha tret benefici d’aquest abocament de terres al carrer Diputació, sense cap tipus de llicència ???

- Perquè tot i que s’havien d’aturar les obres es varen continuar abocant camions i camions de terra.??? Algú, a part d’aquesta empresa, va abocar terres en benefici personal?

Restem a l’espera de la sentencia del tribunal pertinent, que esperem sigui favorable a l’Ajuntament.



SOU DE L’ALCALDE



Per tal d’evitar qualsevol rumor mal intencionat i per tal de deixar constància de quina es la retribució que rep l’actual Alcalde en funció de la seva dedicació i responsabilitats, us adjuntem una taula on consten els períodes i retribucions que dels diferents alcaldes de les dues ultimes legislatures. Aquest imports corresponen a una dedicació exclusiva.

ALCALDE PERIODE / PRESSUPOST RETRIBUCIÓ

PERE PI 2003 28.000 € ANUALS BRUTS

PERE PI 2004 28.728 € ANUALS BRUTS

PERE PI 2005 29.647 € ANUALS BRUTS

PERE PI 2006 30.684 € ANUALS BRUTS

PERE PI 2007 31.544 € ANUALS BRUTS

JOAN PARERA 2007 31.544 € ANUALS BRUTS

JOAN PARERA DEL 01/01/08 AL 16/6/08 32.900 € ANUALS BRUTS

PERE PI DEL 17/06/08 AL 31/12/08 32.900 € ANUALS BRUTS

PERE PI DEL 01/01/10 AL 31/07/10 32.900 € ANUALS BRUTS

ENRIC ASES DEL 1/08/09 AL 30/06/10 28.000 € ANUALS BRUTS

ENRIC ASES DEL 1/07/10 A L’ACTUALITAT 26.600 € ANUALS BRUTS



Per fer-se a la idea del sou net de l’alcalde, en l’actualitat percep la quantitat de 1.448’36€ al mes.

Cal que conegueu altres propostes plantejades al Plenari municipal per la seva discussió i votació:

En el Ple de 27/07/07, desprès de les eleccions, es va presentar una proposta que va ser retirada de l’ordre del dia que pretenia que el sou del alcalde passes a esser de 37.852,92 € anuals bruts.



En el Ple de 09/07/2009, el aleshores alcalde Pere Pi va presentar una proposta que pretenia que la seva retribució durant el període de juliol a desembre ( 6 mesos + 1 paga ) passes a ser de 3500 € mensuals per una dedicació de 10 hores setmanals. No us agradaria tenir aquest salari? Amb bon criteri el Plenari no va aprovar aquesta proposta

I no podem oblidar que el senyor Pere Pi va estar cobrant el salari d’alcalde alhora que percebia la jubilació fins que la Seguretat Social li va reclamar les quantitats percebudes que eren incompatibles amb la percepció, conjunta, de la seva jubilació.



Silencis sospitosos o mal intencionats?



Ens sorprèn, i molt, que “alguns determinats grups i personatges de forma interessada” hagin callat, i això hagi pogut passar desapercebut per molts veïns/veïnes, com es haver de suspendre l’acte preparat per donar el nom del Sr. Marià Tutusaus al “Camp de Futbol d’Olesa”, a l’haver denegat el Bisbat de Sant Feliu de Llobregat el seu permís per a fer-ho. Aquest acte responia a un acord plenari de l’Ajuntament d’Olesa de Bonesvalls.

En el seu moment es va produir un gran rebombori, en contra del GOOB-FIC per la seva posició, degudament raonada, davant de la proposta de CiU, recolzada per l’UPO. No entrarem a valorar cap dels arguments exposats, llavors, per les diferents forces politiques presents en el Consistori, sinó la seva “manifesta passivitat recent”.

L’historia del fets succeïts es la següent : Aquest espai esportiu, propietat del Bisbat de Sant Feliu de Llobregat i cedit a l’Ajuntament d’Olesa per un període de 30 anys, segons conveni signat el 30 de juliol de 2008, presentava un perillós mal estat de conservació, i una perillosa degradació de bona part de d’aquestes instal•lacions, ja que feia molt de temps que no s’hi havia fet cap obra de manteniment. Aquesta greu situació va ser estudiada per l’equip de govern format, llavors, pel GOOB-FIC i l’UPO, que aprofitant una subvenció de “Plans d’Ocupació pel manteniment d’instal•lacions esportives” va iniciar un projecte per a refer totalment els vestidors i els serveis sanitaris.

Aquest projecte, degut a diferents contratemps sorgits en la seva execució inicial, va patir diferents situacions i complicacions, si bé, amb la ferma voluntat de resoldre aquesta situació, malgrat els canvis produïts en l’equip de govern, varem assumir i continuar. El mal estat i perillositat d’aquestes instal•lacions i de les grades del públic, s’havien de resoldre de forma urgent per evitar possibles accidents i responsabilitats civils, varen fer augmentar els seus costos de reparació, que estan xifrats en : Import a càrrec de l’Ajuntament : 41.011’41€, més. 13.064’73€ cost mà d’obra subvencionada = Total cost = 54.076’14€. Cal tenir en compte que la PROPIETAT (Bisbat) no ha aportat rés en unes reparacions i manteniment necessàries per evitar possibles accidents.

No ha estat gens fàcil completar aquestes obres urgents que tothom veia com imprescindibles, doncs el bloqueig pressupostari, continu i total del “GRUP DELS CINC= CiU-02; UPO-02; TRANSFUGA-01” dut a terme de forma deliberada en contra de l’actual equip de govern ha vingut posant en perill la finalització d’aquestes obres que abans l’UPO tirava endavant i ara bloqueja. Malgrat això, les obres s’han dut a terme i han rebut una bona acollida per part dels directius de l’equip de futbol d’Olesa de Bonesvalls, així com dels assistents habituals.

Això va conduir a que una bona forma donar compliment a l’acord plenari de donar el nom del Sr. Marià Tutusaus al camp de futbol, era completar el bon fi de les obres dutes a terme, amb un acte esportiu dins de les competicions en que l’equip de Futbol d’Olesa participa i la col•locació d’una placa commemorativa on es reflectís, amb la seva presencia, l’acte d’homenatge al Sr. Marià Tutusaus. Així es va acordar i informar als/les components del nostre Consistori, fixant el passat dia 27 de març, com la data per a dur a terme aquest acte.

El dia 5 d’octubre de 2010, segons escrit de l’Ajuntament, registre de sortida nº 1523 es va informar al Bisbat de Sant Feliu de Llobregat, d’aquets acord plenari, per conèixer si hi existia algun inconvenient per a fer-ho així. Transcorreguts 161 dies sense rebre cap noticia al respecte, ens varem posar en contacte telefònic amb Mn. Xavier Armengol, a fi de conèixer quina decisió havien pres.

Sorpresos i fortament decebuts, tenint en compte, entre d’altres, el seu llarg silenci de 161 dies, Mn. Xavier Armengol ens va dir, resumint molt la conversa mantinguda : Que com sigui que darrerament l’Ajuntament d’Olesa no col•labora amb el Bisbat de Sant Feliu de Llobregat, com s’havia inicialment previst i era d’esperar no ens podien donar la seva autorització al nomenament sol•licitat. Preguntat perquè aclareixi ens diu quins son els seus arguments : No havíem sol•licitat permís a les obres de reparació fetes (pagades íntegrament per l’Ajuntament, i el Conveni diu que tan sols els hem d’informar), i que referent a unes determinades obres d’urbanització no havíem actuat correctament. Varem manifestar-li a Mn. Armengol que enteníem aquesta negativa seva com “un càstig o revenja” per no haver donat suport a una determinada requalificació que ens havien sol•licitat. Varem expressar la nostra decepció per aquesta arbitraria decisió seva, sol•licitant que ens ho confirmessin per escrit. La seva resposta, confirmant la conversa mantinguda, va entrar a l’Ajuntament amb registre nº 638 data 23 de març de 2011.

D’aquesta negativa varem parlar-ne amb el Sr. Bisbe en la seva visita a l’Ajuntament el dia 26.03.11 qui ens va manifestar que no en tenia constància d’aquesta situació i en va prendre nota per parlar-ne amb Mn. Armengol. Va dir-nos que ja ens ampliaria la informació que obtingués.

Suposem que tots hem entès a que respon aquesta negativa, per més que algú ens vulgui fer veure que no es així. Tothom sap que el Bisbat de Sant Feliu de Llobregat, juntament amb l’Immobiliària del Masset, son els dos signants de la sol•licitud de la modificació puntual del “Pla del Sabinar”, defensada a la vegada pel “GRUP DELS CINC = CiU-02; UPO-02 i TRANSFUGA-01” ja que ambdós grups estan,interessats en la requalificació esmentada, que, ara per ara, i mentrestant no sumin CINC en el GOVERN, no poden tirar endavant aquest projecte de requalificació.

L’actitud contraria del GOOB-FIC, juntament amb ERC i el PSC d’Olesa, a la modificació puntual del Pla del Sabinar, ha donat motius, més que suficients, en aquest cas a Mn. Xavier Armengol Director del Patrimoni del Bisbat, per a “castigar-nos” per més que ara ho puguin intentar justificar. Així, amb aquestes mateixes paraules ho varem exposar al Sr. Bisbe. No es una paraula contra una altre paraula. Es el contingut d’una conversa i d’un escrit, ni desmentit en el seu escrit ni tampoc desprès de la trobada amb el Sr. Bisbe. En la que a més del tres regidors de l’equip de Govern, també hi era present el Sr. Pere Pi, Regidor de CiU.